Från 3 till 300 anställda på mindre än 3 år.
SchuelerVZ och StudiVZ är egentligen en "rip off" av Facebook. En tysk kille var i USA för tre år sedan och blev inspirerad, åkte hem till Tyskland och startade upp det hela. Till en början gick han själv runt och rekryterade men efter det har det vuxit explosionsartat.
Vi möts av en ung kille som måste varit i 23-24 årsåldern och VD för Schueler VZ (delen av nätverket som är för high school ungdommar). Oliver. HAn är superivrig och berättar med hela hjärtat om nätverket. När vi går runt i deras lokaler slås vi av den låga medelåldern hos e anställda ca 23 år. Ljudnivån i det öppna kontorslandskapet är mkt låg och då vi frågar om varför så svarar Oliver att de lärt sig att de behöver en lägre volym för att kunna vara effektivt kreativa.
Funktioner på SchuelerVZ är mkt lika orginalet Facebook
-Grupper
-Foton som du taggar till
-och Pokefunktion... det här är spännande - de har lyckats mynta ett nytt ord via Schueler: Gruschel (en blandning av knuscheln=mysa, hångla och grüssen=hälsa) Fantastiskt att skap ett eget ord!
Det som får soc. communities att växa så lavinartat enl. Oliver är "self expression" vi vill tala om vilka vi är och synas på nätet.
De utvecklas i symbios med sina användare; medlemmarna talar om vad de vill ha annorlunda eller om nya grejer som de vill ha.
Det är en spegel av verkligenheten. Så här finns såklart även mindre bra bitar som drug dealing och brottslighet. De har därfö en 50-60 anställda som kontrollerar att innehållet är legalt.
Ftg. kan köra annonskampanjer och skapa grupper för kampanjer. " månaders-kampanj kostar 15-20 000 Euro.
Framtiden beskriver han som mobilen, PC och TV helt sammankopplat och att användaren också skapar content.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar