torsdag 28 juni 2007

Telefonintervju med Deutsche Wellnessverband

Deutsche wellnessverband är en organisation vilka sätter en kvalitetesstämpel /certifierar wellness anläggningar ute i världen. Jag interbvjuade igår Frau Dorn Petersen som är ansvarig för hotel och turism branschen. Hon berättade för mig om deras rigorösa koller och hur de kvalitetsstämplar aktörer utifrån en helhetsbild där så väl personal som faciliteter måste ha en viss standard.

I ärlighetens namn så var det inte en jätte intressant intervju då de arbetar med mer kontroll än att skapa nytt :( Egentligen så är ju det mest intressanta med organiosationen att den finns över huvud taget - att det finns ett behov av att kolla aktörerna ute på marknaden - att det finns många skojare beror ju på att det är en lukrativ bransch.

Slutligen så gav hon mig förslag på exeptionellt bra anläggningar som vi skulle kunna besöka: Falkensteiner i Tjeckien och ett som heter Esplanad i Tyskland bara en timme från Berlin.

Summa summarum så behöver vi hitta mer intressanta wellness-anläggningar och nya spännande vinklingar på det ute i Europa.

Ha det gott! Hälsar
//Anna

måndag 25 juni 2007

På jakt efter det äkta - "Min Top Hat"

Vår längtan efter det genuina i en högteknoligisk värld får oss att göra vissa "low-tech" val. Vi söker trygghet i sammanhang vi känner igen. Vi uppskattar äkthet som t ex finns i traditioner
och produkter med "retovärde" i allt från seconhand kläder till byggstilar.
Traditionellt handarbete som virkning och att skapa sina egna smycken. Klassiska recept som tips på långkok diskuteras på tjejmiddagrna. Böcker och filmer baserade på sanna historier släpps fler och fler, liksom dokumänter och filmer baserade på sanna händelser. Det handlar mycket om att göra saker från grunden.
En reflektion jag gjort är hur traditionella varumärken från barndomen åter är på tapeten såsom glassen Top Hat och Salta katten.
Samtidigt så börjar folk unna sig mer lyx och flärd i vardagen och även här är det frågan om den äkta vara. Här handlar de om utvalda tjänster och produkter som vi unnar oss. Vi mixar alltså efterfrågan av äkta råvaror, själslig avkoppling och jakten på mening, med shoppande av enstaka lyxvarumärken. Är detta motsägelsefullt?

Lunchmöte med Stephanie Gabrielsson fr. SEB

Marie har just varit på lunchmöte med SEB. Av dem framkom att det land som boomar i Öst just nu är Tjeckien. Spännande branscher för oss att djupdyka i är: konfektion, kosmetik, media och mobiltelefoni. Här händer det grejer!

Vad tror du om att träffa HM´s landschef i Tjeckien Lottie?

Vidare har MTG satsat stort där så det vore instressant med en ingång hos dem; känner ngn ngn där?

Oriflame ska tydligen också vara riktigt stora. Kan ngn få en kontakt här?

Angående mobiltelefoni ska Mrie prata med en kille som jobbat på Ericsson i Prag, känner ni ngn ytterligare?

Hälsn.
//Anna

HM - Läser trender i sin försäljning

Några tankar från ett mkt intressant möte med Nils Vinge på HM

"Mode kan aldrig bestämmas av historisk data men vi kan se trender i dagens försäljning"

För att detta gigantiska företag ska ha koll på modets nycker och kunna inte bara hänga med i svängarna men också vara helt rätt i tiden använder man sig av ett väl utarbetat "system". Deras produkter är indelade i olika sektioner. Tex: Damkläder, skjorta, linne, kort ärm. Utifrån varje sektion mäts minsta förändring i försäljning - på så sätt vet man direkt vilka kategorier som växer och sjunker tex kanske linne växer även inom man byxor och barn shorts - då kan de höja produktionen av kläder i linne och minskaproduktionen av andra som går sämre. Sektionerna ändras och uppdateras konstant för att följa marknaden. Ex skapades nyligen en egen huvudsektion för denim då det är superstort nu. Sejktionerna har team kopplade till sig som hela tiden arbetar med dess utveckling.

Utöver noggrant arbete med nyckeltal enligt bla ovan arbetar även designers och inköpare med att resa runt i världen för att få inspiration. En ny kollektion eller fliga provas genom att sättas in i liten upplaga.

HM följer en produktpyramid där den lilla toppen utgör "high fashion" och basen ett grundsortiment med basplagg som kan hänga med några säsonger. I mitten rådande mode.


Smått och gott

Flexibilitet! Ex äger man inga fabriker utan kan snabbt byta till fördelaktigare producenter om så skulle behövas. Därigenom kan man hålla produktionskostnader nere.

Mode blir mer och mer globalt!

Multichannel! Att sälja online växer också för HM.

Uppfinnaren av en idé ska inte driva den.

Ledning och rekrytering ligger på butikschef. Ledord är att anställa dom som är "bättre" än dig själv. Gör du ett bra jobb uppmärksammas det snabbt och du flyttas vidare i organisationen.

Ballt hotell bokat

Hej! Nu har jag bokat vårt första hotell och realtime event. Mellan den 18:e och 19:e ska vi bo på Propell Island rumm 18,21 och 31. Gå in på deras sida och kolla in rummen! www.propeller-island.com

Ha en bra vecka!
//Anna

söndag 24 juni 2007

WOW!

Propeller Island - asballt!

Hur går det med företagsmötena??
Jag har varit i kontakt med Staropramen, inget konfirmerat än, men håll tummarna.
De har tydligen världsrekordet i att hälla upp öl på en kvart...