fredag 31 augusti 2007

Business Barn omsätter 2 miljarder/år

I förrgår hörde jag på nyheterna att vi svenskar spenderade 2 miljarder på barnprylar och barnkläder i fjol! Det motsvarar en ökning på 20% sen föregående år. Detta förklarades med att man väntar allt lägre med att skaffa barn dvs man har jobbat längre och har en högre lön samt att 40-talisterna har mer pengar som de gärna spenderar på sina barnbarn.

Jag undrar genast hur vi kan bli än mer barnvänliga och attraktiva för de som vill ha med de små på resan?!

//Anna

måndag 27 augusti 2007

Berlinschemat till fullo - Njut :)

Sunday, 16 th 2007 Arriving at Tegel Airport an 15.00

City-feeling tour with visit to KDW

Living at Q! - one of the hottest hotels in town - famous for it's wellness department (said to be a favourite of Brad Pitt)

20.00 Dinner at "Unsichtbar" - dining in complete darkness

Monday, 17 September 2007

15h Visit biological supermarkets at Senefelder Platz, Berlin-Mitte

16h Company visit: SchuelerVZ and StudiVZ including round tour, presentation andconversation with young people about “young people and web 2.0”, Berlin-Mittew w w.studivz.ne t and w w w.schuelervz.net

17h Visit St. Oberholz, the home of digital bohème in Berlin. Discussion with young“bohemians”, Berlin-Mittew w w.sanktoberholz.de

18h Round tour Kastanienalle, Berlin’s creative mile, including Currywurst atKonopke’s Imbiss, Berlin-Prenzlauer Berg

19h Drink at Weinerei - restaurant/wine bar “pay as much as you feel”-concept, Berlin-

Mitte20h Dinner tour, Berlin-Mitte:1st course at McImbiss, Kastanienallee
2nd course at Toca Rouge, Torstraße
3rd course at Bandol Sur Mer, Torstraßepage

23h White Trash Fast Food, Berlin-Mittew w w.whitetrashfastfood.com

Living in "communictic style hotel"

Tuesday, 18 September 2007


12h Meeting Prof. Dr. Franz Liebl, professor for strategic marketing at University of Arts(UdK), round tour at the university (time and date are not confirned, yet!Remark: During September all universities are closed due to vacations!

Life in Berlin – leisure time paradise for the alternative , multi-culti and the in-crowd”
14h Round tour from Friedrichstraße to Kreuzberg: from luxury and in-crowd over toalternative, multi-cultural area, Berlin-Mitte and Berlin-Kreuzberg

15h Imbiss (=snack) at Kottbusser Tor and visit to the Turkish shopping centre atKottbusser Tor, Berlin-Kreuzberg

16h Round tour Oranienstraße – the heart of multi-culti, Berlin-Kreuzberg

17h Visit at Eastside Gallery (streetart) and beach bars and the youth centreCassiopeia, Berlin-Friedrichshainw w w.eastsidegallery.co m and w w w.cassiopeia-berlin.de

20h Dinner at Spindler & Klatt, Berlin-Friedrichshainwww.spindlerklatt.com

23h CCCP/Russian bar, Berlin-Mitte

00.00h Cookies, in-club, Berlin-Mitte

Living in Propller Island hotel

Wednesday, 19th 2007

Spending the day with teenagers observing them and Berlin

16.45 train to Prague

söndag 26 augusti 2007

www.unsicht-bar-berlin.de

Smaklust i Stockholm - observation

För första gången någonsin i Sverige har lokala producenter för mat- och dryck samlats på en upplevelsemässa utomhus - direkt riktad till slutkonsumenterna: Smaklust heter evenemanget. Gick av stapeln i Stockholm 24-26 augusti i Stockholm.

Lottie, Marie och Anna var där och kollade marknadsstånd, uppdelade på olika regioner, smårestauranger, "Smakeri", Smakverkstäder, "Cow-walk", seminarier osv.

Vi var bla på ett (betal)seminarium där olika producenter från Lappland berättade om sin egen produkt: Kaffekaka (?), likörer, bastukorv, löjrom osv
Det hela var lite amatörmässigt (mikrofoner som inte fungerade, lite olika nivå på talarkompetensen osv) men det underströk bara att detta var "riktiga" näringsidkare som brann för sin sak. Alla talade om att samtidigt jobba och hantera regelverk, vikten att ursprungsmärka inom EU (enorma processer och gigantisk byråkrati, men ett måste för ett matland, jmfr Italien).

Några av föreläsarna var mycket duktiga på att koppla ihop lokal kultur, beteenden (t ex bastubadarkulturen i form av Bastuakademien) och själva maten eller drycken.

Att döma av mängden besökare på mässan - otroligt mycket besökare! - är slow med lokalt producerad mat och intresse att söka sig tillbaka till rötterna ett växande fenomen. På vissa ställen var det så mycket folk att man inte kunde röra sig!

En lokal producent av hjortronsylt (typisk specialitet från norra Sverige) berättade att de sålt slut på allt och att en ny lastbil var på väg från Lappland med fler burkar...

Intressant nog hade få regioner kopplat ihop maten med turism/besöksnäring. Ett missat tillfälle kan man ju tänka själv. (Rese- matmässa hade varit en intressant kombination)
www.smaklust.se