För första gången någonsin i Sverige har lokala producenter för mat- och dryck samlats på en upplevelsemässa utomhus - direkt riktad till slutkonsumenterna: Smaklust heter evenemanget. Gick av stapeln i Stockholm 24-26 augusti i Stockholm.
Lottie, Marie och Anna var där och kollade marknadsstånd, uppdelade på olika regioner, smårestauranger, "Smakeri", Smakverkstäder, "Cow-walk", seminarier osv.
Vi var bla på ett (betal)seminarium där olika producenter från Lappland berättade om sin egen produkt: Kaffekaka (?), likörer, bastukorv, löjrom osv
Det hela var lite amatörmässigt (mikrofoner som inte fungerade, lite olika nivå på talarkompetensen osv) men det underströk bara att detta var "riktiga" näringsidkare som brann för sin sak. Alla talade om att samtidigt jobba och hantera regelverk, vikten att ursprungsmärka inom EU (enorma processer och gigantisk byråkrati, men ett måste för ett matland, jmfr Italien).
Några av föreläsarna var mycket duktiga på att koppla ihop lokal kultur, beteenden (t ex bastubadarkulturen i form av Bastuakademien) och själva maten eller drycken.
Att döma av mängden besökare på mässan - otroligt mycket besökare! - är slow med lokalt producerad mat och intresse att söka sig tillbaka till rötterna ett växande fenomen. På vissa ställen var det så mycket folk att man inte kunde röra sig!
En lokal producent av hjortronsylt (typisk specialitet från norra Sverige) berättade att de sålt slut på allt och att en ny lastbil var på väg från Lappland med fler burkar...
Intressant nog hade få regioner kopplat ihop maten med turism/besöksnäring. Ett missat tillfälle kan man ju tänka själv. (Rese- matmässa hade varit en intressant kombination)
www.smaklust.se
söndag 26 augusti 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar