Några tankar från ett mkt intressant möte med Nils Vinge på HM
"Mode kan aldrig bestämmas av historisk data men vi kan se trender i dagens försäljning"
För att detta gigantiska företag ska ha koll på modets nycker och kunna inte bara hänga med i svängarna men också vara helt rätt i tiden använder man sig av ett väl utarbetat "system". Deras produkter är indelade i olika sektioner. Tex: Damkläder, skjorta, linne, kort ärm. Utifrån varje sektion mäts minsta förändring i försäljning - på så sätt vet man direkt vilka kategorier som växer och sjunker tex kanske linne växer även inom man byxor och barn shorts - då kan de höja produktionen av kläder i linne och minskaproduktionen av andra som går sämre. Sektionerna ändras och uppdateras konstant för att följa marknaden. Ex skapades nyligen en egen huvudsektion för denim då det är superstort nu. Sejktionerna har team kopplade till sig som hela tiden arbetar med dess utveckling.
Utöver noggrant arbete med nyckeltal enligt bla ovan arbetar även designers och inköpare med att resa runt i världen för att få inspiration. En ny kollektion eller fliga provas genom att sättas in i liten upplaga.
HM följer en produktpyramid där den lilla toppen utgör "high fashion" och basen ett grundsortiment med basplagg som kan hänga med några säsonger. I mitten rådande mode.
Smått och gott
Flexibilitet! Ex äger man inga fabriker utan kan snabbt byta till fördelaktigare producenter om så skulle behövas. Därigenom kan man hålla produktionskostnader nere.
Mode blir mer och mer globalt!
Multichannel! Att sälja online växer också för HM.
Uppfinnaren av en idé ska inte driva den.
Ledning och rekrytering ligger på butikschef. Ledord är att anställa dom som är "bättre" än dig själv. Gör du ett bra jobb uppmärksammas det snabbt och du flyttas vidare i organisationen.
måndag 25 juni 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar