onsdag 13 juni 2007

Modetrend som är miljömedveten

HAVSSKINN Fisken har plötsligt letat sig in i garderoben. Laxar omvandlas till sneakers och stingrockor blir basen i plånböcker. Det handlar om en gammal vikingatradition som fångats upp av miljömedvetna modeskapare som snabbt gjort havsriket till årets trendigaste läderkälla.
SKÖNHET


Fiskentusiaster
Agatha & MeAustraliensiska Vanessa Rowed använder bara råvaror från hemlandet. Feminina väskor, skor och handskar tillverkas bland annat av den silverfärgade Barramundin som kan bli upp till två meter lång och vars skinn anses vara lika starkt som fårskinn. Agatha & Me har nått Nordamerika och är på gång i Europa.SkiniBikinitillverkare som har specialiserat sig på fisk. Designern Claudia Escobar vann för några år sedan Time Magazines pris för coola innovationer. Det handlar om sexiga bikinis i skimrande lax.Funki FishDesignern Marie-Bernadette Young har sin bakgrund på Paul Smith, men driver sedan tio år tillbaka internetsidan Funki Fish som specialiserat sig på accessoarer gjorda av lax. Manchettknappar, örhängen och plånböcker finns samlade i kollektioner med passande namn som Waterfall, Lagoon och Neptune.

NikeLanserade för två år sedan en sneaker med namnet Zoom Blazer Mid Salmon. Skon som kombinerade silkessnören och lax släpptes i en liten upplaga och blev snabbt ett samlarobjekt. Nu är sneakersjätten aktuell med fler experimentella material som ormskinn, hästhår och just lax.Oceans LeatherFiskentusiasterna Jean-Charles och Edith Grenon Andrieu driver två butiker och en internetsida som säljer skor, accessoarer och väskor i material hämtade från havet. Rockor, haj och torsk är bara några av alla arter som finns i modetappning på Oceans Leather.

Rosa laxskor signerade John Galliano och skimrande rockor som förvandlats till handväskor av stora modehus som Bottega Veneta och Givenchy. Exotiska lädermaterial är på framfart och fiskskinnet, som är en restprodukt från matindustrin, plockas idag upp av både små och stora modedesigner runt om i världen.

–Det har tagit lång tid för oss moderna modeskapare att förstå att fisken på middagsbordet även är perfekt för skor och väskor, säger brittiska Gwendolyn Carrié som står bakom skomärket med samma namn.Gwendolyn Carrié experimenterade med torsk, ål och lax, innan hon till slut bestämde sig för en fiskart som bara lever i Nilen. Idag har hennes lyxiga skomärke funnits i knappt två år och säljs redan i Tokyo, Paris och New York.–Fiskskinn är oregelbundna och går inte att kopiera vilket stämmer väl överens med dagens behov av att vara unik, säger Gwendolyn Carrié och förklarar att det går att tillverka trendriktiga skor av de flesta fiskarter.

Fisk har i olika kulturer använts som bas för kläder i århundraden, dessutom användes torsk och lax under första och andra världskriget i brist på vanligt läder i både Europa och USA. Fisk- läder är därmed inget nytt påfund och just nu pågår en historisk utställning på Kanadas textilmuseum om kläder som tillverkas av fisk.–Genom att titta på historien upptäcker man intressanta material och tekniker som vi idag har glömt bort, fortsätter Gwendolyn Carrié, som fick sin grundidé vid en rundresa i Skandinavien där den historiska vikingakulturen inspirerade henne att börja experimentera.

Miljömedvetenhet blir allt vikigare för moderiktiga shoppare. Ekologiska klädmärken är på framfart, återvinning står på agendan och jakten på unika material är just nu det mest innovativa som pågår i modebranschen.–Fiskläder är den perfekta råvaran för dagens samhälle och vi på Elle ser en väldigt tydlig trend när det gäller framförallt accessoarer, säger Jenny Feldman som är moderedaktör på amerikanska Elle.–Fiskskinn är en restprodukt och därmed extremt trendriktigt bland miljömedvetna konsumenter, förklarar Natalia Allen som jobbar för trendmagasinet the JC Report.Fiskskinn är fritt från metaller och har längre hållbarhet än de flesta andra läderprodukter. För att få fram råvaran rensas fjällen bort och skinnen bleks, vilket kan ta upp till flera veckor.
Idag är processen att få fram fiskläder mer tidskrävande än andra typer av läder, men det amerikanska märket Col de Mar menar att det vägs upp av att det blir allt viktigare för konsumenter att veta både vad de äter och vad de tar på sig.–Acceptansen för fiskläder har ökat i samma takt som miljömedvetenheten, säger företagets designer Lisa Strauss.Col de Mar har specialiserat sig på accessoarer tillverkade av fisken tilapia. Plånböcker, visitkortshållare och glasögonfodral finns i regnbågens alla färger och riktar sig till en bred publik. Tilapian är en av de vanligaste fisksorterna som serveras på restauranger i USA och Col de Mar jobbar med att få konsumenten att förstå att fiskfångsten idag både hamnar på middagsbordet och i garderoben.–Många har lättare att ta på sig något från en fisk om de vet hur fisken ser ut och om de sett den i verklig- heten, säger Lisa Strauss.Modevärlden och framförallt lyx-företagen genomsyras just nu av jakten på nya material. Krokodil och ödla är idag lätta att kopiera och därför söker stora modehus efter nya varelser från havsriket. Jessie Randall som nyligen nominerades till amerikanska Moderådets stora designpris menar att det är nödvändigt att experimentera med nya material för att kunna vara innovativ på lyxmarknaden.–Vetskapen om att man har ett par skor gjorda av en rocka skapar en lyxigare känsla än om de är gjorda av kalvskinn, säger Jessie Randall som driver skomärket Loeffler Randall.Dessutom klarar de av hårdare väderförhållanden än de flesta andra läderprodukter.–Fiskskor är vattenavstödande och tål promenarer genom vattenpölar, säger Gwendolyn Carrié och tillägger att de både är ett naturligt och lyxigt alternativet till klumpiga gummistövlar.
Sofia Hedström
mode@svd.se
Detta är en utskrift från Svenska Dagbladets nätupplaga, SvD.se

Inga kommentarer: